Opóźniony Lot O 2 5h



  1. Odszkodowanie Za Opóźniony Lot Formularz
  2. Odszkodowanie Za Opóźniony Lot Ryanair
  3. Odszkodowanie Za Opóźniony Lot 2 Godziny
30-11-2012, 21:04
Użytkownik

Impreza turystyczna, opóźnienie(odwołanie) wylotu, skrócenie pobytu
Pozwoliłem sobie wkleić treść listu reklamacyjnego wysłanego do biura podróży, wykropkowując nazwy firm. Na odpowiedź na list czekałem równo miesiąc. Z jej treści wynikało że biuro skontaktowało sie w tej sprawie z przewoźnikiem i czeka na odpowiedź....minął kolejny miesiąc i nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, maile do biura jakości obsługi doczekały się odpowiedzi po ok 1,5 tygodnia, biuro zobowiązało sie do wypłaty równowartości jednej doby hotelowej....zwracam się do Państwa z pytaniem, czy decyzja biura jest zgodna z prawem? Z góry dziękuje za odpowiedź.
...Dnia 10.08.2012, skorzystaliśmy z Państwa usług wykupując w salonie (...), 7 dniowy pobyt na Krecie w Hotelu ....
Zgodnie z umową wyjazd trwać miał od 01.09.2012 do 08.09.2012 przy czym godzina wylotu z Katowic ustalona została na 4:00 dnia 01.09.2012 a powrotu z Heraklionu na 8:30 dnia 08.09.2012 co dawało pełne 7 dni pobytu i było głównym bodźcem dla wyboru Państwa biura podróży spośród konkurencji.
Na niecałe 11 godzin przed planowaną zbiórką na lotnisku w Katowicach (po załatwieniu sobie transportu do Pyrzowic) zostaliśmy poinformowani o zmianie godziny wylotu na 18.30.
Zgodnie z załącznikiem do Państwa umowy „Data wylotu jest dniem rozpoczęcia, a data powrotu dniem zakończenia imprezy. Pierwszy i ostatni dzień imprezy przeznaczony jest na przeloty. Potwierdzenie ostatecznej godziny wylotu i powrotu nastąpi najpóźniej w dniu poprzedzającym przelot” i w tym momencie ukłon dla Państwa prawników formułujących treść umowy, dzięki czemu mogą Państwo bezkarnie ustalać atrakcyjną godzinę wylotu, zwabiając tym klientów, po czym zmieniać ją o 14 godzin na późniejszą.
Jak się później okazało był to jedynie wierzchołek góry lodowej problemów, które miały dopiero nastąpić.
Po planowym przybyciu na lotnisko, spotkaniu z przedstawicielem ..., poddaniu się odprawie bagażowej i upływie około godziny, okazało się że lot do Heraklionu jest opóźniony przy czym nikt z obsługi lotniska nie potrafił udzielić informacji o ile a próby kontaktu z przedstawicielem ... nie przyniosły efektu gdyż okazał się nieuchwytny.
W toku oczekiwań na wylot, a jak się później okazało, na kolejną informację bez pokrycia otrzymaliśmy od obsługi lotniska „Lunch Box”.
Wobec braku kontaktu z Państwa biurem i braku informacji ze strony lotniska jedynym źródłem wiedzy na temat sytuacji pozostał profil ... na portalu Facebook, który umożliwił kontakt z Państwa klientami wylatującymi do Heraklionu z Warszawy, którzy znaleźli się w podobnej do nas sytuacji.
Około godziny 21.30 uzyskaliśmy informację, że z przyczyn technicznych samolot nie odleci, mamy udać się na posiłek do restauracji na lotnisku, w której jak się okazało nie dla każdego znalazło się miejsce siedzące a jakość „kolacji” pozostawiała wiele do życzenia, po czym autobusem zostaniemy odwiezieni na nocleg do hotelu przy lotnisku.
Po „kolacji” pojawili się przedstawiciele trzech biur podróży, w tym ..., którzy z uśmiechem na ustach, rozkładając ręce, skomentowali sytuację stwierdzeniem „siła wyższa” a na pytania ze strony klientów biur podróży nie potrafili udzielić rzeczowej odpowiedzi zachowując się przy tym w sposób nie za wiele mający wspólnego z kulturą.
Po transferze do hotelu, ok. godz 22.30 zostaliśmy poinformowani, że wylot może odbyć się w każdej chwili, przez co powinniśmy pozostawać w gotowości przez cały czas. Jak można się było spodziewać do rana nic się nie zmieniło, jednak informacja przekazana przez przedstawiciela biura nie pozwalała na spokojny odpoczynek.
Rano okazało się, że jeszcze sporo czasu minie zanim otrzymamy jakąkolwiek informacje o godzinie czy dacie wylotu. Początkowa wersja zakładała, że tuż po śniadaniu zostanie podstawiony autobus, którym udamy się na lotnisko i odlecimy do Heraklionu. Następna wersja wskazywała na godzinę 12:00 by wkrótce zmienić się w 13.30, która z kolei przeszła w 15:00 po obiedzie.
Niestety okazało się, że i ta godzina nie była ostateczna i zmieniona została na 16:50.
Wreszcie ok. godziny 15:00 zostaliśmy przetransportowani na lotnisko, gdzie bardzo sprawnie poddani zostaliśmy odprawie bagażowej oraz kontroli bezpieczeństwa.
Na samolot jednak przyszło nam poczekać kolejną godzinę dłużej, oczywiście przy braku jakiejkolwiek informacji ze strony Państwa biura.
Wreszcie ok. godziny 17:30 na lotnisku w Pyrzowicach wylądował samolot linii lotniczych ... z rozwścieczonymi klientami Państwa biura podróży z Warszawy. Samolot do Heraklionu wystartował ok. godziny 18:20 a na miejscu był ok. 22:20, taki obrót wypadków sprawił że do hotelu ... przybyliśmy po godzinie 24:00, czyli już 03.09.2012.
Po wejściu do samolotu obsługa poinformowała, że zdublowały się bilety i mamy siadać na wolnych miejscach niepokrywających się z numeracją siedzeń na biletach.
Podczas lotu, jak to określił szef pokładu „w ramach przeprosin”... przygotowało dla nas poczęstunek w postaci maleńkich batoników (do wyboru Twix lub Snickers) oraz po dwa łyki kawy lub herbaty co mogło wywołać jedynie uśmiech politowania.
Oburzające natomiast było drugie „zadośćuczynienie” a mianowicie, szef pokładu poinformował, że w ramach przeprosin, wyjątkowo na pokładzie można będzie zakupić napoje alkoholowe oraz papierosy po cenie ze strefy bezcłowej.
Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że na stronie internetowej ... ta usługa figurowała już od kliku dni, a ceny w karcie odbiegały od tych egzekwowanych przez załogę (np. Wódka Rasputin 1 litr na stronie internetowej widniała w cenie 20 zł natomiast załoga pobierała 30 zł)
Zaistniała sytuacja sprawiła, że z atrakcyjnie wyglądających, pełnych, 7 dni pobytu na Krecie pozostało jedynie 5, które w żaden sposób nie wystarczyły do zrealizowania zamierzonych planów wyjazdowych.
Na domiar złego, po pierwszym spotkaniu z rezydentką okazało się, że konkurencyjne biuro podróży ..., którego klienci narażeni zostali na powyższe niedogodności, w ramach częściowej rekompensaty, otrzymali gratis atrakcyjną wycieczkę fakultatywną na Spinalongę. Na nasze pytanie, dlaczego ... nie przewiduje tego typu atrakcji otrzymaliśmy jedynie wymowne wzruszenie ramionami.
Towarzyszem całego pobytu pozostawał niepokój dotyczący powrotu do Polski, jak się później okazało niebezpodstawny.
Dzień przed planowanym wylotem uzyskaliśmy w recepcji informację, że wylot do Katowic odbędzie się o godzinie 14:10 i przewidziane jest międzylądowanie w Warszawie.
Dnia 08.09 ok. 11:00 „pod hotel” ... podjechał autobus mający nas przetransportować na lotnisko, formuła „pod hotel” została ujęta w cudzysłów nieprzypadkowo, otóż zarówno do jak i z hotelu musieliśmy przejść z bagażami ok. 400 m, gdyż kierowca nie kwapił się skręcić pod hotel dowożąc uprzednio klientów innych hoteli pod same drzwi (droga i warunki dojazdu pod żadnym względem nie ustępowały prowadzącym do innych hoteli”.
Po sprawnej odprawie na lotnisku w Heraklionie czekało nas spore zaskoczenie, otóż godzina wylotu przesunęła się z 14:10 na 13:50 co w zestawieniu z wylotem z Katowic było przyjemną niespodzianką.
W Warszawie wylądowaliśmy ok. 16:15, po czym podróżni wysiadający w stolicy poproszeni zostali o opuszczenie samolotu natomiast podróżujący do Katowic o pozostanie.
Po upływie ok. 20 min. załoga poinformowała nas, że mamy opuścić pokład, ponieważ tym samolotem nie polecimy do Katowic.
Na prośbę o udzielenie informacji na temat naszego lotu, pani z obsługi lotniska nie potrafiła udzielić odpowiedzi natomiast komentując protesty użyła stwierdzenia „Jakie państwo sobie bilety kupili tak państwo teraz macie” natomiast na prośbę pani z 3 miesięcznym dzieckiem na rękach o wydanie wózka z luku bagażowego odpowiedziała „ma pani ręce to może pani dziecko nosić”
Po transporcie okazało się, że do Katowic mamy lecieć z grupą udającą się do Heraklionu, których lot już był opóźniony o 2 godziny i planowany jest na 18:30.
Prośba wydania przez lotnisko oświadczenia o opóźnieniu lotu jak i żądanie rozmowy z szefem lotniska okazały się bezskuteczne, kolejne 2 godziny upłynęły w niepewności z dopiskiem „opóźniony” w tle.
Szczęśliwie jednak ok. godziny 18.30 wylecieliśmy do Katowic.
Wybierając Państwa biuro kierowaliśmy się nieposzlakowaną opinią ..., obecność Państwa biura podróży w pierwszej dziesiątce najbardziej pewnych polskich tour operatorów dawała w dobie bankructw w branży turystyki pewność, że planowany od roku wyjazd nie okaże się niepowodzeniem.
Z przykrością musimy stwierdzić, że zawiedliśmy się na Państwa firmie.
Dezinformacja, podejście do klienta oraz nie wywiązanie się z podpisanej umowy w żaden sposób nie zachęca nas do ponownego skorzystania z Państwa usług.
W związku z licznymi niedogodnościami, jakich doświadczyliśmy z racji nie wywiązania się biura ... z umowy domagamy się zadośćuczynienia ze strony Państwa firmy.

W przypadku problemów z lotem w Unii Europejskiej pasażerom przysługują konkretne prawa. Dzieje się tak gdy lot jest opóźniony lub został odwołany albo wystąpił nadkomplet rezerwacji, w wyniku czego podróżnemu odmówiono wstępu na pokład samolotu.

Dodatkowo, jeśli lot jest opóźniony o co najmniej 2h przewoźnik jest zobowiązany do poinformowania nas o przysługujących nam prawach i procedurach. Kiedy mamy prawo do odszkodowania i zwrotu kosztów? Gdy opóźnienie wynosi przynajmniej 5h, lub lot jest odwołany mamy prawo (wybór należy do. . 2 godziny - opóźnione loty do 1.500 km,. 3 godziny – opóźnione loty wewnątrzwspólnotowe długości powyżej 1.500 km,. 3 godziny – opóźnione loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km,. 4 godziny –opóźnione loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o.

Do minimalnych praw pasażera należą:

• prawo do opieki,

• prawo do odszkodowania,

• prawo do zwrotu pełnej ceny biletu,

• prawo do zmiany planu podróży,

• prawo do zwrotu części ceny biletu za zmianę klasy podróży,

• prawo do informacji o prawach pasażera,

• prawo do informacji o tożsamości przewoźnika,

• prawo do złożenia skargi na przewoźnika lotniczego.

Prawa te dotyczą pasażerów wylatujących z Unii, przylatujących do Unii przewoźnikiem wspólnotowym lub podróżujących po terytorium Unii Europejskiej.

Jakie odszkodowanie przysługuje, gdy lot jest opóźniony?

Pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot. Jednak jeśli opóźnienie lotu wynosi 5, lub więcej godzin pasażer może odstąpić od umowy i przewoźnik jest zobowiązany zwrócić mu pełen koszt biletu w formie pieniężnej, lub za jego zgodą w formie vouchera, albo innej usługi. Jeśli lot nie służy już celowi związanemu z pierwotnym planem podróży, powinien również zapewnić pasażerowi lot powrotny do miejsca wylotu.

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik ma obowiązek zapewnić podróżnym wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy, dalekopisy lub e-maile, a także zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem, a miejscem zakwaterowania. Jednak tylko w przypadku konieczności oczekiwania na lot przez jedną lub więcej nocy.

Prawo do opieki zależy od czasu oczekiwania na opóźniony, lub alternatywny lot i nie przysługuje w przypadku, gdy opóźnienie trwa mniej niż:

• 2 godziny - opóźnione loty do 1.500 km,

• 3 godziny – opóźnione loty wewnątrzwspólnotowe długości powyżej 1.500 km,

• 3 godziny – opóźnione loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km,

• 4 godziny –opóźnione loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości ponad 3.500 km.

Jakie odszkodowanie przysługuje, gdy pasażer nie został przyjęty na pokład samolotu wbrew swojej woli, lub lot został odwołany?

W takim przypadku przewoźnik zobowiązany jest wypłacić pasażerowi odszkodowanie:

• 250 € dla lotów o długości do 1.500 km,

Odszkodowanie za opóźniony lot wizzair

• 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km,

• 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km,

• 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km.

Kwota odszkodowania może jednak być zmniejszona o 50 %, gdy czas przylotu alternatywnego lotu w stosunku do planowanego nie przekracza:

• 2 godzin w przypadku lotów o długości 1.500 km,

• 3 godzin w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km,

• 3 godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km,

Odszkodowanie Za Opóźniony Lot Formularz

• 4 godzin w przypadku lotów innych niż międzywspólnotowe o długości powyżej 3.500 km.

Jednak prawo do odszkodowania nie przysługuje, gdy:

• odmowa przyjęcia pasażera na pokład jest racjonalnie uzasadniona np. przyczynami natury zdrowotnej, wymogami bezpieczeństwa, lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi,

• lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, takich jak złe warunki pogodowe,

• pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed zaplanowaną datą lotu,

• zaproponowano pasażerowi alternatywny lot na tej samej trasie w podobnym terminie, co pierwotny lot.

Jeśli lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności i nie przysługuje pasażerowi prawo do odszkodowania, to przewoźnik i tak musi zaproponować mu wybór między:

• zwrotem kosztów biletu (za cały bilet lub jego niewykorzystaną część),

Odszkodowanie Za Opóźniony Lot Ryanair

• alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego w możliwie najkrótszym terminie,

• przeniesieniem rezerwacji na dowolną wskazaną przez pasażera datę (o ile są dostępne miejsca).

Odszkodowanie wypłacane jest w formie pieniężnej, a za zgodą pasażera również w formie vouchera, lub usług.

Monika Marchalewska

Powiązane artykuły

Odszkodowanie Za Opóźniony Lot 2 Godziny

  • Jak zabezpieczyć się przed skutkami upadku biura podróży?

    czytaj
  • Ubezpieczenie na wakacje

    czytaj
  • Upadły wypoczynek

    czytaj